Από την εποχή της έλευσης του μοντερνισμού και σε όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα, με αφετηρία τις «υπεραφηγήσεις» της μαρξιστικής σκέψης, της ψυχανάλυσης και του δομισμού, η αναζήτηση ταυτοτήτων έχει εξελιχθεί σε ένα ζωτικό κοινωνικό και ανθρωπολογικό ζήτημα του δυτικού πολιτισμού. Η ταυτότητα των ανθρώπων δεν θεωρείται πλέον δεδομένη. Δεν προκαθορίζεται από κάποια ανώτατη αρχή, κοινωνικό...
Από την εποχή της έλευσης του μοντερνισμού και σε όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα, με αφετηρία τις «υπεραφηγήσεις» της μαρξιστικής σκέψης, της ψυχανάλυσης και του δομισμού, η αναζήτηση ταυτοτήτων έχει εξελιχθεί σε ένα ζωτικό κοινωνικό και ανθρωπολογικό ζήτημα του δυτικού πολιτισμού. Η ταυτότητα των ανθρώπων δεν θεωρείται πλέον δεδομένη. Δεν προκαθορίζεται από κάποια ανώτατη αρχή, κοινωνικό...
«Την αγαπάς πολύ τη ζωγραφική, Μιχάλη;»
Ανασηκώθηκε και χαμογέλασε.
«Την αγαπάς πολύ τη ζωή σου, κοπελιά; Νομίζω ότι την ίδια απάντηση θα δώσουμε και οι δύο».
Συνέντευξη στην Αλκυόνη Παπαδάκη, εφ. Αυγή, 1/6/1964
[…] Ο Μιχάλης Νικολινάκος έζησε μια ζωή καθόλου εύκολη, όμως ζωή μυθική και μάλιστα σε καιρούς που απαιτούσαν από τους ανθρώπους να ξεπεράσουν τον ίδιο τον εαυτό τους. Μια ζωή που ο...
«Την αγαπάς πολύ τη ζωγραφική, Μιχάλη;»
Ανασηκώθηκε και χαμογέλασε.
«Την αγαπάς πολύ τη ζωή σου, κοπελιά; Νομίζω ότι την ίδια απάντηση θα δώσουμε και οι δύο».
Συνέντευξη στην Αλκυόνη Παπαδάκη, εφ. Αυγή, 1/6/1964
[…] Ο Μιχάλης Νικολινάκος έζησε μια ζωή καθόλου εύκολη, όμως ζωή μυθική και μάλιστα σε καιρούς που απαιτούσαν από τους ανθρώπους να ξεπεράσουν τον ίδιο τον εαυτό τους. Μια ζωή που ο...
Μικρά κείμενα για την τέχνη Πρόσωπα που με την αυθεντική πνευματική τους παρουσία, το ψυχικό σθένος, τη μαχητικότητα και το ταλέντο τους συντηρούν και διαφυλάττουν την πνευματική αύρα, τις αγωνίες και τα πάθη του καιρού τους και καταθέτουν – στο μέτρο που τους αναλογεί – με το έργο και τη στάση τους ερωτήματα και απαντήσεις στα αισθητικά-ηθικά διλήμματα της εποχής τους....
Μικρά κείμενα για την τέχνη Πρόσωπα που με την αυθεντική πνευματική τους παρουσία, το ψυχικό σθένος, τη μαχητικότητα και το ταλέντο τους συντηρούν και διαφυλάττουν την πνευματική αύρα, τις αγωνίες και τα πάθη του καιρού τους και καταθέτουν – στο μέτρο που τους αναλογεί – με το έργο και τη στάση τους ερωτήματα και απαντήσεις στα αισθητικά-ηθικά διλήμματα της εποχής τους....
Κατά τη δεκαετία του 1960 η τεχνοκριτική και η θεωρία της τέχνης στις ΗΠΑ θέλησε να αποτινάξει τη «βαριά σκιά» του Clement Greenberg, του σημαντικότερου «απολογητή» του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, που είχε κυριαρχήσει στην αμερικανική καλλιτεχνική σκηνή τις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες. Ο ιστορικός της τέχνης Leo Steinberg, υπήρξε ίσως ο επαρκέστερος πολέμιος της φορμαλιστικής θεωρίας του...
Κατά τη δεκαετία του 1960 η τεχνοκριτική και η θεωρία της τέχνης στις ΗΠΑ θέλησε να αποτινάξει τη «βαριά σκιά» του Clement Greenberg, του σημαντικότερου «απολογητή» του αφηρημένου εξπρεσιονισμού, που είχε κυριαρχήσει στην αμερικανική καλλιτεχνική σκηνή τις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες. Ο ιστορικός της τέχνης Leo Steinberg, υπήρξε ίσως ο επαρκέστερος πολέμιος της φορμαλιστικής θεωρίας του...
Γιατί έκανα την αποκατάσταση; Μα, για να περισώσω τις μνήμες από μία εποχή που διέφερε δραματικά από τη σημερινή, αλλά ήταν δική μας εποχή, όπως δική μας είναι και αυτή που ζούμε σήμερα.Η ιδέα υπήρχε στο μυαλό μου επί πολλά χρόνια, από τότε που θέλησα να περιγράψω στους γιους μου πώς ήταν το σπίτι όπου έζησα μικρός και πώς ήταν η ζωή μέσα σε αυτό, καθώς και στην τότε γειτονιά.Πέρασαν πάνω από...
Γιατί έκανα την αποκατάσταση; Μα, για να περισώσω τις μνήμες από μία εποχή που διέφερε δραματικά από τη σημερινή, αλλά ήταν δική μας εποχή, όπως δική μας είναι και αυτή που ζούμε σήμερα.Η ιδέα υπήρχε στο μυαλό μου επί πολλά χρόνια, από τότε που θέλησα να περιγράψω στους γιους μου πώς ήταν το σπίτι όπου έζησα μικρός και πώς ήταν η ζωή μέσα σε αυτό, καθώς και στην τότε γειτονιά.Πέρασαν πάνω από...
Είναι σαφές ότι ως Μεσογειακοί, ως Ισπανοί, έχουμε συνείδηση του ότι ανήκουμε σε αυτόν τον μεγάλο, κοινό άξονα πολιτισμού που είναι η Μεσόγειος. Στην αρχή ο Πικάσο ζούσε στην Ισπανία, και, όταν ήρθε στο Παρίσι, επισκέφτηκε το Λούβρο, όπου είδε πολλές αρχαιότητες ελληνικές και ρωμαϊκές, αλλά και αιγυπτιακές και άλλες. Ο διάλογος με την Ελλάδα δεν αρχίζει, όμως, ακόμη. Αυτό γίνεται αργότερα, τη...
Είναι σαφές ότι ως Μεσογειακοί, ως Ισπανοί, έχουμε συνείδηση του ότι ανήκουμε σε αυτόν τον μεγάλο, κοινό άξονα πολιτισμού που είναι η Μεσόγειος. Στην αρχή ο Πικάσο ζούσε στην Ισπανία, και, όταν ήρθε στο Παρίσι, επισκέφτηκε το Λούβρο, όπου είδε πολλές αρχαιότητες ελληνικές και ρωμαϊκές, αλλά και αιγυπτιακές και άλλες. Ο διάλογος με την Ελλάδα δεν αρχίζει, όμως, ακόμη. Αυτό γίνεται αργότερα, τη...
Τα αντικείμενα είναι αυτά που συνθέτουν τον ορατό κόσμο και που καθορίζουν αποφασιστικά τη στάση μας απέναντί του, την κοσμοθεωρία μας. Στη μελέτη αυτή ο Άλκης Χαραλαμπίδης παρακολουθεί βήμα-βήμα την έξοδο από τον εικαστικό χώρο των δύο διαστάσεων στον χώρο των πραγματικών αντικειμένων. Με την αναφορά σε ρεύματα, καλλιτέχνες και έργα, αναδεικνύει τις κυριότερες εκφάνσεις της παρουσίας του...
Τα αντικείμενα είναι αυτά που συνθέτουν τον ορατό κόσμο και που καθορίζουν αποφασιστικά τη στάση μας απέναντί του, την κοσμοθεωρία μας. Στη μελέτη αυτή ο Άλκης Χαραλαμπίδης παρακολουθεί βήμα-βήμα την έξοδο από τον εικαστικό χώρο των δύο διαστάσεων στον χώρο των πραγματικών αντικειμένων. Με την αναφορά σε ρεύματα, καλλιτέχνες και έργα, αναδεικνύει τις κυριότερες εκφάνσεις της παρουσίας του...
Τον Μάρτιο του 1963, ατό θέατρο «Ακροπόλ», ο Μίκης Θεοδωράκης μας παρουσίασε, εμένα και τον Λοΐζο, στην παρθενική μας συναυλία, όπου για πρώτη φορά παρουσιάζαμε, τη μουσική και τα τραγούδια μας στο κοινό. Τρεις μήνες αργότερα, ο Μάνος Χατζιδάκις, το επανέλαβε στους θεατρόφιλους, με ευχές και θερμά λόγια, στη «Μαγική Πόλη», την παράσταση που ανέβασαν με τον Μίκη, στο θέατρο «Παρκ». Ήταν το...
Τον Μάρτιο του 1963, ατό θέατρο «Ακροπόλ», ο Μίκης Θεοδωράκης μας παρουσίασε, εμένα και τον Λοΐζο, στην παρθενική μας συναυλία, όπου για πρώτη φορά παρουσιάζαμε, τη μουσική και τα τραγούδια μας στο κοινό. Τρεις μήνες αργότερα, ο Μάνος Χατζιδάκις, το επανέλαβε στους θεατρόφιλους, με ευχές και θερμά λόγια, στη «Μαγική Πόλη», την παράσταση που ανέβασαν με τον Μίκη, στο θέατρο «Παρκ». Ήταν το...
TO ΑΝΑ ΧΕΙΡΑΣ ΒΙΒΛΙΟ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ σε μία κρίσιμη περίοδο της ιστορίας της δυτικής τέχνης.
Πράγματι, στα μέσα του 19ου αιώνα εμφανίζονται οι ρήξεις που θα καθορίσουν ό,τι αποκαλούμε μοντέρνα τέχνη, ενώ κάπου εκατό χρόνια αργότερα, λίγο πριν τα μέσα του 20ου αιώνα, η πορεία αυτή θα ανακοπεί βίαια. Ο Δεύτερος Παγκόσμιος πόλεμος θα θέσει το καταληκτικό όριο στην παρούσα αφήγηση που ξεκινά από το...
TO ΑΝΑ ΧΕΙΡΑΣ ΒΙΒΛΙΟ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ σε μία κρίσιμη περίοδο της ιστορίας της δυτικής τέχνης.
Πράγματι, στα μέσα του 19ου αιώνα εμφανίζονται οι ρήξεις που θα καθορίσουν ό,τι αποκαλούμε μοντέρνα τέχνη, ενώ κάπου εκατό χρόνια αργότερα, λίγο πριν τα μέσα του 20ου αιώνα, η πορεία αυτή θα ανακοπεί βίαια. Ο Δεύτερος Παγκόσμιος πόλεμος θα θέσει το καταληκτικό όριο στην παρούσα αφήγηση που ξεκινά από το...
Το βιβλίο Υλικά στη Συντήρηση (Materials in Conservation) αποτελεί μια εισαγωγή στις ιδιότητες των υλικών που χρησιμοποιούνται στη συντήρηση. Ο συνεχής αγώνας των συντηρητών για την επιβράδυνση της φθοράς των αντικειμένων έχει οδηγήσει σε αυξανόμενη χρήση συνθετικών πολυμερών. Αυτά τα υλικά αποτελούν μέρος της εξελιγμένης τεχνολογίας που έχει αναπτυχθεί για να ενισχύσει και, συχνά, να...
Το βιβλίο Υλικά στη Συντήρηση (Materials in Conservation) αποτελεί μια εισαγωγή στις ιδιότητες των υλικών που χρησιμοποιούνται στη συντήρηση. Ο συνεχής αγώνας των συντηρητών για την επιβράδυνση της φθοράς των αντικειμένων έχει οδηγήσει σε αυξανόμενη χρήση συνθετικών πολυμερών. Αυτά τα υλικά αποτελούν μέρος της εξελιγμένης τεχνολογίας που έχει αναπτυχθεί για να ενισχύσει και, συχνά, να...
Το βιβλίο αυτό αποτελεί μια γενική θεώρηση του θέματος της συντήρησης. Σκοπός του είναι να φωτίσει τις έννοιες που καθορίζουν τις εργασίες συντήρησης και τον ρόλο του συντηρητή που τελικά επεμβαίνει στα ίδια τα αντικείμενα. Να ανταποκριθεί στη μεγάλη ανάγκη που υπάρχει να γνωρίσουμε, οι συντηρητές, τους εαυτούς μας στους άλλους και να διαμορφώσουμε μια κοινή γλώσσα συνεννόησης με όλους τους...
Το βιβλίο αυτό αποτελεί μια γενική θεώρηση του θέματος της συντήρησης. Σκοπός του είναι να φωτίσει τις έννοιες που καθορίζουν τις εργασίες συντήρησης και τον ρόλο του συντηρητή που τελικά επεμβαίνει στα ίδια τα αντικείμενα. Να ανταποκριθεί στη μεγάλη ανάγκη που υπάρχει να γνωρίσουμε, οι συντηρητές, τους εαυτούς μας στους άλλους και να διαμορφώσουμε μια κοινή γλώσσα συνεννόησης με όλους τους...
Ένας σύντομος οδηγός: κινήματα, έργα, θέματα και τεχνικές Το Μικρό βιβλίο της τέχνης είναι μια καινοτόμα εισαγωγή στην τέχνη. Γραμμένο σε απλή γλώσσα, το βιβλίο προσεγγίζει 50 έργα κομβικής σημασίας για την ιστορία της τέχνης, από τις βραχογραφίες του Λασκό έως τα εικαστικά χάπενινγκ της εποχής μας, συνδέοντάς τα με τα πιο σημαντικά θέματα και κινήματα, αλλά και με τις πιο σημαντικές περιόδους...
Ένας σύντομος οδηγός: κινήματα, έργα, θέματα και τεχνικές Το Μικρό βιβλίο της τέχνης είναι μια καινοτόμα εισαγωγή στην τέχνη. Γραμμένο σε απλή γλώσσα, το βιβλίο προσεγγίζει 50 έργα κομβικής σημασίας για την ιστορία της τέχνης, από τις βραχογραφίες του Λασκό έως τα εικαστικά χάπενινγκ της εποχής μας, συνδέοντάς τα με τα πιο σημαντικά θέματα και κινήματα, αλλά και με τις πιο σημαντικές περιόδους...
Συνιδρύτρια και συνεκδότρια του περιοδικού October, βετεράνος του Artforum της δεκαετίας του 1960 και των αρχών της δεκαετίας του 1970, η Ρόζαλιντ Κραους κυριάρχησε και συμμετείχε στη σημαντική διαμόρφωση της θεωρίας του μετα-μοντερνισμού. Σε αυτή τη συναρπαστική συλλογή δοκιμίων, τα περισσότερα από τα οποία εμφανίστηκαν, αρχικά, στο October, εξερευνά τους τρόπους με τους οποίους η ρήξη στο...
Συνιδρύτρια και συνεκδότρια του περιοδικού October, βετεράνος του Artforum της δεκαετίας του 1960 και των αρχών της δεκαετίας του 1970, η Ρόζαλιντ Κραους κυριάρχησε και συμμετείχε στη σημαντική διαμόρφωση της θεωρίας του μετα-μοντερνισμού. Σε αυτή τη συναρπαστική συλλογή δοκιμίων, τα περισσότερα από τα οποία εμφανίστηκαν, αρχικά, στο October, εξερευνά τους τρόπους με τους οποίους η ρήξη στο...
Ο κατάλογος της αναδρομικής έκθεσης του Αλέξη Κυριτσόπουλου, στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
(9 Δεκεμβρίου 2023 έως 11 Φεβρουαρίου 2024).
Επιμέλεια: Χριστόφορος Μαρίνος
Σχεδιασμός: Αλέξης Κυριτσόπουλος
Σελιδοποίηση: Πόπη Αλεξίου
Με κείμενα των:
Χριστόφορου Μαρίνου
Διονύση Σαββόπουλου
Αλεξάνδρας Κοροξενίδη
Αλέκου Λεβίδη
Δημήτρη Νόλλα
Στέλιου Ράμφου
Περιέχει ζωγραφικά έργα του...
Ο κατάλογος της αναδρομικής έκθεσης του Αλέξη Κυριτσόπουλου, στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
(9 Δεκεμβρίου 2023 έως 11 Φεβρουαρίου 2024).
Επιμέλεια: Χριστόφορος Μαρίνος
Σχεδιασμός: Αλέξης Κυριτσόπουλος
Σελιδοποίηση: Πόπη Αλεξίου
Με κείμενα των:
Χριστόφορου Μαρίνου
Διονύση Σαββόπουλου
Αλεξάνδρας Κοροξενίδη
Αλέκου Λεβίδη
Δημήτρη Νόλλα
Στέλιου Ράμφου
Περιέχει ζωγραφικά έργα του...
Το τοπίο ήταν ετυμολογικά συνδεμένο με την έννοια του τόπου και έτσι διέθετε πάντα κρυφές, ανομολόγητες προεκτάσεις, έως πρόσφατα ανεκμετάλλευτες. Σήμερα ο λόγος για το τοπίο έχει να δείξει τεράστια θεματική ποικιλία καθώς συνεχώς διευρύνεται η περιοχή του σε επίπεδο θεωρητικό, θεσμικό και στην ίδια την πράξη. Η κατάταξη κατά χρονολογική σειρά των κειμένων που περιέχονται σε αυτή την Ανθολογία...
Το τοπίο ήταν ετυμολογικά συνδεμένο με την έννοια του τόπου και έτσι διέθετε πάντα κρυφές, ανομολόγητες προεκτάσεις, έως πρόσφατα ανεκμετάλλευτες. Σήμερα ο λόγος για το τοπίο έχει να δείξει τεράστια θεματική ποικιλία καθώς συνεχώς διευρύνεται η περιοχή του σε επίπεδο θεωρητικό, θεσμικό και στην ίδια την πράξη. Η κατάταξη κατά χρονολογική σειρά των κειμένων που περιέχονται σε αυτή την Ανθολογία...
Το λεύκωμα περιλαμβάνει 50 φωτογραφίες ζωγραφικών έργων του διεθνούς εικαστικού, Ηλία Μπουντούρη και το έχει επιμεληθεί η Ιστορικός Τέχνης, Μαρίνα Γκόντα. Περιέχει επίσης πληροφορίες για την 40ετή επαγγελματική πορεία του καλλιτέχνη....
Το λεύκωμα περιλαμβάνει 50 φωτογραφίες ζωγραφικών έργων του διεθνούς εικαστικού, Ηλία Μπουντούρη και το έχει επιμεληθεί η Ιστορικός Τέχνης, Μαρίνα Γκόντα. Περιέχει επίσης πληροφορίες για την 40ετή επαγγελματική πορεία του καλλιτέχνη....
πήρε την αλήθεια και τη σκόρπισε
με μιας από τα παραθύρια
κι εκείνη πάσχισε να βρει Ανατολή
πάσχισε να βρει τη Δύση
δεν τα κατάφερε καλά
και ξανακλείστηκε στα σύννεφα
Τα αλλόκοτα είναι μια περιπέτεια που ξεκίνησε μέσα στην κρίση όταν μια μικρή έμπνευση μου να σχεδιάσω κάποιες μορφές με τρίμμα φιστικιού, μια συνήθεια που από μικρός είχα κατά την διάρκεια αυτής της γευστικής μου...
πήρε την αλήθεια και τη σκόρπισε
με μιας από τα παραθύρια
κι εκείνη πάσχισε να βρει Ανατολή
πάσχισε να βρει τη Δύση
δεν τα κατάφερε καλά
και ξανακλείστηκε στα σύννεφα
Τα αλλόκοτα είναι μια περιπέτεια που ξεκίνησε μέσα στην κρίση όταν μια μικρή έμπνευση μου να σχεδιάσω κάποιες μορφές με τρίμμα φιστικιού, μια συνήθεια που από μικρός είχα κατά την διάρκεια αυτής της γευστικής μου...
Τι είναι η μοντέρνα και τι η σύγχρονη τέχνη;Πώς η προσωκρατική φιλοσοφία επηρεάζει τις σύγχρονες εικαστικές εκφράσεις (installations, performances) και συναντιέται με τον Νίτσε;Με την αγορά να κυριαρχεί πλέον στον εικαστικό χώρο και τα ίδια τα έργα τέχνης να μετατρέπονται σε "προϊόντα" μήπως τίθεται το ζήτημα του τέλους της τέχνης, του τεχνομηδενισμού;Εκεί, λοιπόν, που η παράδοση στον χώρο της...
Τι είναι η μοντέρνα και τι η σύγχρονη τέχνη;Πώς η προσωκρατική φιλοσοφία επηρεάζει τις σύγχρονες εικαστικές εκφράσεις (installations, performances) και συναντιέται με τον Νίτσε;Με την αγορά να κυριαρχεί πλέον στον εικαστικό χώρο και τα ίδια τα έργα τέχνης να μετατρέπονται σε "προϊόντα" μήπως τίθεται το ζήτημα του τέλους της τέχνης, του τεχνομηδενισμού;Εκεί, λοιπόν, που η παράδοση στον χώρο της...
Στο βιβλίο «Χρωματιστά Τραπέζια σε Καμβά» αναδεικνύεται το συμβολικό και αλληγορικό νόημα του φαγητού στη Τέχνη. Η διάρθρωση είναι εργοκεντρική, η γνωριμία δηλαδή με το καλλιτεχνικό είδος της νεκρής φύσης και τη κατανόησή του, προκύπτει μέσα από τα ίδια τα έργα. Περιέχει δημιουργικές ασκήσεις στοχεύοντας να προτρέψουν τον αναγνώστη να αναλάβει ο ίδιος το ρόλο ενός καλλιτέχνη και για την...
Στο βιβλίο «Χρωματιστά Τραπέζια σε Καμβά» αναδεικνύεται το συμβολικό και αλληγορικό νόημα του φαγητού στη Τέχνη. Η διάρθρωση είναι εργοκεντρική, η γνωριμία δηλαδή με το καλλιτεχνικό είδος της νεκρής φύσης και τη κατανόησή του, προκύπτει μέσα από τα ίδια τα έργα. Περιέχει δημιουργικές ασκήσεις στοχεύοντας να προτρέψουν τον αναγνώστη να αναλάβει ο ίδιος το ρόλο ενός καλλιτέχνη και για την...
Η επιστήμη και η έρευνα δε γεννήθηκαν εκ του μηδενός. Συνιστούν μια καθολική ανθρώπινη προσπάθεια, εξίσου σώμα γνώσης και διαδικασία, μια συναρπαστική, χρήσιμη, ωφέλιμη, συνεχή και ατέρμονη διεργασία αναζήτησης του ανθρώπινου νου. Διατυπώνουν ερωτήματα, αναζητούν απαντήσεις. Ως υλική και άυλη διανοητική διεργασία αποτυπώνονται μέσω των έργων λόγου και τέχνης. Αναζητούν τις ισορροπίες μεταξύ των...
Η επιστήμη και η έρευνα δε γεννήθηκαν εκ του μηδενός. Συνιστούν μια καθολική ανθρώπινη προσπάθεια, εξίσου σώμα γνώσης και διαδικασία, μια συναρπαστική, χρήσιμη, ωφέλιμη, συνεχή και ατέρμονη διεργασία αναζήτησης του ανθρώπινου νου. Διατυπώνουν ερωτήματα, αναζητούν απαντήσεις. Ως υλική και άυλη διανοητική διεργασία αποτυπώνονται μέσω των έργων λόγου και τέχνης. Αναζητούν τις ισορροπίες μεταξύ των...