Η ανά χείρας μονογραφία αποτελεί μια λεπτομερή και κριτική ιστορική ανάλυση της υιοθέτησης, διάδοσης και εξέλιξης του ελληνικού εθνικισμού στην Κωνσταντινούπολη και του ρόλου που διαδραμάτισε η εθνοκεντρική ηγετική ελίτ της ελληνορθόδοξης κοινότητας στη συγκεκριμένη διαδικασία κατά την τελευταία φάση της διάλυσης της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και τα πρώτα χρόνια της νεοϊδρυθείσας Δημοκρατίας της...
Η ανά χείρας μονογραφία αποτελεί μια λεπτομερή και κριτική ιστορική ανάλυση της υιοθέτησης, διάδοσης και εξέλιξης του ελληνικού εθνικισμού στην Κωνσταντινούπολη και του ρόλου που διαδραμάτισε η εθνοκεντρική ηγετική ελίτ της ελληνορθόδοξης κοινότητας στη συγκεκριμένη διαδικασία κατά την τελευταία φάση της διάλυσης της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και τα πρώτα χρόνια της νεοϊδρυθείσας Δημοκρατίας της...
«Επομένως, τι είναι η Δύση σήμερα; Πρόκειται για μία κουλτούρα μεταξύ των άλλων, η οποία εξασφάλισε την κυριαρχία της μετά την υπερπόντια εξάπλωσή της από το 1492 και εξής, ή είναι, από τον Διαφωτισμό και μετά, το χωνευτήρι ενός συστήματος αξιών που προσβλέπει στην αναγόρευσή του ως οικουμενικό, δηλαδή πέρα από κάθε κουλτούρα, αρχής γενομένης από τη δική της; Έτσι, ύστερα από την οικουμενική...
«Επομένως, τι είναι η Δύση σήμερα; Πρόκειται για μία κουλτούρα μεταξύ των άλλων, η οποία εξασφάλισε την κυριαρχία της μετά την υπερπόντια εξάπλωσή της από το 1492 και εξής, ή είναι, από τον Διαφωτισμό και μετά, το χωνευτήρι ενός συστήματος αξιών που προσβλέπει στην αναγόρευσή του ως οικουμενικό, δηλαδή πέρα από κάθε κουλτούρα, αρχής γενομένης από τη δική της; Έτσι, ύστερα από την οικουμενική...
"Οι γυναικείες μορφές που συναντούσα σ αυτά τα διαβάσματα ήταν όλες φυλακισμένες, απομονωμένες ή αγόμενες και φερόμενες από τη θέληση των ισχυρών. Αναγκαστικά ταυτιζόμουν με το άλλο φύλο· μ εκείνον που δρούσε, εκείνον που οι τέσσερις τοίχοι ενός δωματίου ή ενός κελιού φαινόταν ότι δεν μπορούσαν να του κάνουν τίποτα. Σε ολόκληρη σχεδόν την αναγνωστική μου ζωή ήμουν άνδρας. Στην αρχή με τεράστια...
"Οι γυναικείες μορφές που συναντούσα σ αυτά τα διαβάσματα ήταν όλες φυλακισμένες, απομονωμένες ή αγόμενες και φερόμενες από τη θέληση των ισχυρών. Αναγκαστικά ταυτιζόμουν με το άλλο φύλο· μ εκείνον που δρούσε, εκείνον που οι τέσσερις τοίχοι ενός δωματίου ή ενός κελιού φαινόταν ότι δεν μπορούσαν να του κάνουν τίποτα. Σε ολόκληρη σχεδόν την αναγνωστική μου ζωή ήμουν άνδρας. Στην αρχή με τεράστια...
Στην Τελευταία Τριλογία του Σάμιουελ Μπέκετ εντάσσονται τρία αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας του 20ού αιώνα. Προεκτείνοντας τη διερεύνηση της ύπαρξης στα όρια του ανθρώπινου, ο Μπέκετ καταφέρνει να υποβάλει μια διακριτή ανθρωπιά, η οποία διατηρεί το ίχνος της μέσα από την έκφραση του πόνου, της επιθυμίας, της διάθεσης, ακόμα και στις πιο οριακές στιγμές. Το υποκείμενο, σε μια...
Στην Τελευταία Τριλογία του Σάμιουελ Μπέκετ εντάσσονται τρία αριστουργήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας του 20ού αιώνα. Προεκτείνοντας τη διερεύνηση της ύπαρξης στα όρια του ανθρώπινου, ο Μπέκετ καταφέρνει να υποβάλει μια διακριτή ανθρωπιά, η οποία διατηρεί το ίχνος της μέσα από την έκφραση του πόνου, της επιθυμίας, της διάθεσης, ακόμα και στις πιο οριακές στιγμές. Το υποκείμενο, σε μια...
Το 1996 γνώρισα από πρώτο χέρι –μαζί με τη νεφροπαθή αδελφή μου? πώς πραγματοποιούνται παράνομα οι μεταμοσχεύσεις νεφρού στην Ινδία. Νεαροί Ινδοί πουλάνε το νεφρό τους για να σώσουν από την ασιτία την οικογένειά τους. Πελάτες είναι κάποιοι απελπισμένοι νεφροπαθείς, που παίζουν τη ζωή τους κορόνα γράμματα. Γύρω απ’ αυτόν τον διπλό ανθρώπινο πόνο έχει στηθεί ένα ολόκληρο κύκλωμα από γιατρούς και...
Το 1996 γνώρισα από πρώτο χέρι –μαζί με τη νεφροπαθή αδελφή μου? πώς πραγματοποιούνται παράνομα οι μεταμοσχεύσεις νεφρού στην Ινδία. Νεαροί Ινδοί πουλάνε το νεφρό τους για να σώσουν από την ασιτία την οικογένειά τους. Πελάτες είναι κάποιοι απελπισμένοι νεφροπαθείς, που παίζουν τη ζωή τους κορόνα γράμματα. Γύρω απ’ αυτόν τον διπλό ανθρώπινο πόνο έχει στηθεί ένα ολόκληρο κύκλωμα από γιατρούς και...
Πριν το Ταξίδι στην Άκρη της Νύχτας, πριν το ταξίδι στο τέρμα του κόσμου που ήταν ο Μεγάλος Πόλεμος και η Μεγάλη Σφαγή, ο στρατιώτης Φερντινάν Μπαρνταμού είναι μόνον ο Φερντινάν: ένα παιδί που μεγαλώνει στην άκρη της ζωής, στο χείλος της αβύσσου. Ένα παιδί που το ταΐζουν ο απόλυτος φόβος, η αχαλίνωτη απόγνωση και υποκρισία. Ένα παιδί που μεγαλώνει στους ρυθμούς της μαύρης κωμωδίας, της...
Πριν το Ταξίδι στην Άκρη της Νύχτας, πριν το ταξίδι στο τέρμα του κόσμου που ήταν ο Μεγάλος Πόλεμος και η Μεγάλη Σφαγή, ο στρατιώτης Φερντινάν Μπαρνταμού είναι μόνον ο Φερντινάν: ένα παιδί που μεγαλώνει στην άκρη της ζωής, στο χείλος της αβύσσου. Ένα παιδί που το ταΐζουν ο απόλυτος φόβος, η αχαλίνωτη απόγνωση και υποκρισία. Ένα παιδί που μεγαλώνει στους ρυθμούς της μαύρης κωμωδίας, της...
Στο χάραμα της μέρας, χωρίς ν’ ακουστεί, ξανοίχτηκε ένα σκαρί Όσο μάκραινε από το βράχο τόσο πιο πλούσιο το φως ακοντιζόταν έτσι που δεν καταλάβαμε πώς φεύγει η αυγή κι έρχεται η δύση Το πέλαγο κατέβαινε σα φωτεινό ποτάμι Ο αγέρας γινόταν μουσική από αρμονία κι απ’ όνειρο πλασμένος Ήταν γλυκό το πρωινό πάνω από της Γης τον ξύπνο...
Στο χάραμα της μέρας, χωρίς ν’ ακουστεί, ξανοίχτηκε ένα σκαρί Όσο μάκραινε από το βράχο τόσο πιο πλούσιο το φως ακοντιζόταν έτσι που δεν καταλάβαμε πώς φεύγει η αυγή κι έρχεται η δύση Το πέλαγο κατέβαινε σα φωτεινό ποτάμι Ο αγέρας γινόταν μουσική από αρμονία κι απ’ όνειρο πλασμένος Ήταν γλυκό το πρωινό πάνω από της Γης τον ξύπνο...
Ο ανά χείρας τόμος αναφέρεται στους εξαναγκαστικούς εκτοπισμούς και τις πολιτικές εθνοκάθαρσης που εφαρμόσθηκαν με στόχο τον ελληνικό πληθυσμό των Οθωμανών υπηκόων κατά τους χρόνους του Πρώτου Παγκόσμιου Πολέμου. Πηγές για την παρούσα εργασία αποτελούν ντοκουμέντα από τα Οθωμανικά αρχεία. Σε αυτόν τον σύντομο πρόλογο θα ήθελα να δώσω έμφαση σε τρία ζητήματα:
Το πρώτο αφορά τις διαφορετικές...
Ο ανά χείρας τόμος αναφέρεται στους εξαναγκαστικούς εκτοπισμούς και τις πολιτικές εθνοκάθαρσης που εφαρμόσθηκαν με στόχο τον ελληνικό πληθυσμό των Οθωμανών υπηκόων κατά τους χρόνους του Πρώτου Παγκόσμιου Πολέμου. Πηγές για την παρούσα εργασία αποτελούν ντοκουμέντα από τα Οθωμανικά αρχεία. Σε αυτόν τον σύντομο πρόλογο θα ήθελα να δώσω έμφαση σε τρία ζητήματα:
Το πρώτο αφορά τις διαφορετικές...
Βερονίκ, μήπως μας ενδιαφέρει και τίποτ’ άλλο πέρα από τον εαυτό μας; Όλοι θα θέλαμε να πιστεύουμε σε μια πιθανή βελτίωση. Που πρωτεργάτες της θα ήμασταν εμείς οι ίδιοι, χωρίς κανένα προσωπικό όφελος για μας. Υπάρχει όμως κάτι τέτοιο; Άλλοι σέρνονται, αυτός είναι ο τρόπος τους, κι άλλοι ενεργούν, αρνούνται να συμβιβαστούν με το πέρασμα του χρόνου – και ποια η διαφορά; Οι άνθρωποι αγωνίζονται...
Βερονίκ, μήπως μας ενδιαφέρει και τίποτ’ άλλο πέρα από τον εαυτό μας; Όλοι θα θέλαμε να πιστεύουμε σε μια πιθανή βελτίωση. Που πρωτεργάτες της θα ήμασταν εμείς οι ίδιοι, χωρίς κανένα προσωπικό όφελος για μας. Υπάρχει όμως κάτι τέτοιο; Άλλοι σέρνονται, αυτός είναι ο τρόπος τους, κι άλλοι ενεργούν, αρνούνται να συμβιβαστούν με το πέρασμα του χρόνου – και ποια η διαφορά; Οι άνθρωποι αγωνίζονται...
Ένας είναι ο εχθρός, ο μανιχαϊσμός * Η «απολιτικοποίηση» της τρομοκρατίας * Η 17 Νοέμβρη και η ενοχοποιημένη κοινωνία * Η φενάκη της πλειοψηφίας * Αυτός ο Μίκης είναι δικός τους ή δικός μας; * Ιδεολογικός αμοραλισμός και αντίδραση * Ιστορία σε φέτες δεν είναι Ιστορία* Μεγάθυμη ή ράθυμη δημοκρατία; * Προαγωγοί ιδεών, άρα συναυτουργοί * Η Αριστερά δεν είναι κάποιοι άλλοι * Δεκέμβρης 2008 - Μαρφίν...
Ένας είναι ο εχθρός, ο μανιχαϊσμός * Η «απολιτικοποίηση» της τρομοκρατίας * Η 17 Νοέμβρη και η ενοχοποιημένη κοινωνία * Η φενάκη της πλειοψηφίας * Αυτός ο Μίκης είναι δικός τους ή δικός μας; * Ιδεολογικός αμοραλισμός και αντίδραση * Ιστορία σε φέτες δεν είναι Ιστορία* Μεγάθυμη ή ράθυμη δημοκρατία; * Προαγωγοί ιδεών, άρα συναυτουργοί * Η Αριστερά δεν είναι κάποιοι άλλοι * Δεκέμβρης 2008 - Μαρφίν...
"Του είπα φοβάμαι ότι ο κόσμος τελειώνει. Μου είπε ότι καταλαβαίνει, όμως πρέπει να θυμάμαι ότι ο κόσμος δεν τελειώνει και να διαβάζω λιγότερες ειδήσεις και να φροντίζω τον εαυτό μου με αρκετό ύπνο, καλή διατροφή και γυμναστική. Του είπα δεν είναι ο ύπνος και η διατροφή το θέμα μου, θέλω να ηρεμήσω, δεν θέλω να φοβάμαι τόσο, δεν θέλω να φρικάρω τόσο, θέλω το μυαλό μου να σταματήσει να κάνει...
"Του είπα φοβάμαι ότι ο κόσμος τελειώνει. Μου είπε ότι καταλαβαίνει, όμως πρέπει να θυμάμαι ότι ο κόσμος δεν τελειώνει και να διαβάζω λιγότερες ειδήσεις και να φροντίζω τον εαυτό μου με αρκετό ύπνο, καλή διατροφή και γυμναστική. Του είπα δεν είναι ο ύπνος και η διατροφή το θέμα μου, θέλω να ηρεμήσω, δεν θέλω να φοβάμαι τόσο, δεν θέλω να φρικάρω τόσο, θέλω το μυαλό μου να σταματήσει να κάνει...
"Θέλησα να το πιστέψω, θέλησα να ονειρευτώ ότι το βασίλειο της λογοτεχνίας θα με υποδεχόταν όπως κάθε ορφανό που βρίσκει εκεί καταφύγιο, αλλά ακόμα και μέσω της τέχνης δεν μπορείς να βγεις νικητής από την αχρειότητα. Η λογοτεχνία δεν με έσωσε. Δεν έχω σωθεί..." Τα παιδικά χρόνια της Νεζ Σινό έχουν σφραγιστεί από τον εξακολουθητικό βιασμό που υφίστατο από τον πατριό της. Τον μηνύει το 2000,...
"Θέλησα να το πιστέψω, θέλησα να ονειρευτώ ότι το βασίλειο της λογοτεχνίας θα με υποδεχόταν όπως κάθε ορφανό που βρίσκει εκεί καταφύγιο, αλλά ακόμα και μέσω της τέχνης δεν μπορείς να βγεις νικητής από την αχρειότητα. Η λογοτεχνία δεν με έσωσε. Δεν έχω σωθεί..." Τα παιδικά χρόνια της Νεζ Σινό έχουν σφραγιστεί από τον εξακολουθητικό βιασμό που υφίστατο από τον πατριό της. Τον μηνύει το 2000,...
Η Κυμύλη είναι ένα νησί του κεντρικού (λίγο πιο δεξιά, λίγο πιο αριστερά από το κέντρο - τι σημασία έχει;) Αιγαίου Πελάγους. Ένα θαυμάσιο μικρό νησί. Ένας ελκυστικός προορισμός. Η Κυμύλη είναι το όνομα μιας έκκεντρης, τρομακτικής εξαίρεσης. Πρόκειται, θα εξηγήσω στην ομιλία μου, για το μόνο νησί του κεντρικού Αιγαίου Πελάγους στο οποίο φύεται, μέσα στη γενική ξεραΐλα του τοπίου, ένα βρεχόμενο...
Η Κυμύλη είναι ένα νησί του κεντρικού (λίγο πιο δεξιά, λίγο πιο αριστερά από το κέντρο - τι σημασία έχει;) Αιγαίου Πελάγους. Ένα θαυμάσιο μικρό νησί. Ένας ελκυστικός προορισμός. Η Κυμύλη είναι το όνομα μιας έκκεντρης, τρομακτικής εξαίρεσης. Πρόκειται, θα εξηγήσω στην ομιλία μου, για το μόνο νησί του κεντρικού Αιγαίου Πελάγους στο οποίο φύεται, μέσα στη γενική ξεραΐλα του τοπίου, ένα βρεχόμενο...
Την ώρα που η βόμβα σκάει, εκείνη ψωνίζει κλωστές από το κατάστημα του Ρουμπέν Αμάτο. Το καναρίνι της γριάς Φελισίνα Γκαλάντε τσιρίζει. Η Στέλλα Πιχά κουβαλάει κλαδιά. Στο μαγειρειό του Μποχόρ Χασόν τσιγαρίζουν κρεμμύδια. Ο Μάρκο Νότρικα βγαίνει από το σπίτι του Σολ Μενάσε. Ο Μποάζ Ανχέλ πίνει καφέ από ρεβίθια στου Σάγια Λεόν. Ο Χαΐμ Πελοσόφ σερβίρει λούπινα σ’ ένα πιατάκι. Η Βιόλα Ταρίκα...
Την ώρα που η βόμβα σκάει, εκείνη ψωνίζει κλωστές από το κατάστημα του Ρουμπέν Αμάτο. Το καναρίνι της γριάς Φελισίνα Γκαλάντε τσιρίζει. Η Στέλλα Πιχά κουβαλάει κλαδιά. Στο μαγειρειό του Μποχόρ Χασόν τσιγαρίζουν κρεμμύδια. Ο Μάρκο Νότρικα βγαίνει από το σπίτι του Σολ Μενάσε. Ο Μποάζ Ανχέλ πίνει καφέ από ρεβίθια στου Σάγια Λεόν. Ο Χαΐμ Πελοσόφ σερβίρει λούπινα σ’ ένα πιατάκι. Η Βιόλα Ταρίκα...
Ένας κρότος δυνατός κι ένα τρίξιμο μεταλλικό σαρώνουν τον χώρο. Η γυναίκα στρέφει το βλέμμα της προς τα πίσω, στο βάθος του καταστήματος, και βλέπει μέρος της οροφής να υποχωρεί, κομμάτια ολόκληρα γυψοσανίδας να διαλύονται μπροστά στα μάτια της. Μονάχα το κομμάτι που πέφτει από το ταβάνι και καρφώνεται στο κεφάλι της δεν βλέπει ποτέ. Ουρλιαχτά. Σκοτάδι.Τον χειμώνα του 2013 κατέρρευσε η στέγη...
Ένας κρότος δυνατός κι ένα τρίξιμο μεταλλικό σαρώνουν τον χώρο. Η γυναίκα στρέφει το βλέμμα της προς τα πίσω, στο βάθος του καταστήματος, και βλέπει μέρος της οροφής να υποχωρεί, κομμάτια ολόκληρα γυψοσανίδας να διαλύονται μπροστά στα μάτια της. Μονάχα το κομμάτι που πέφτει από το ταβάνι και καρφώνεται στο κεφάλι της δεν βλέπει ποτέ. Ουρλιαχτά. Σκοτάδι.Τον χειμώνα του 2013 κατέρρευσε η στέγη...
Κάθε φορά που αρχίζω να μιλάω για το Άουσβιτς (σωστότερα: για το Ολοκαύτωμα που συντομογραφούμε με τη λέξη Άουσβιτς) ξεκινάω με την ίδια μαρτυρία που έρχεται από τον Πρίμο Λέβι. Tο φθινόπωρο του 1943 μοιράστηκαν από τις ναζιστικές αρχές κατοχής στον γερμανόφωνο πληθυσμό γύρω από το Άουσβιτς σαράντα χιλιάδες ζευγάρια παιδικά παπούτσια. (Τα παιδικά παπούτσια ήταν έτσι κι αλλιώς δυσεύρετο είδος...
Κάθε φορά που αρχίζω να μιλάω για το Άουσβιτς (σωστότερα: για το Ολοκαύτωμα που συντομογραφούμε με τη λέξη Άουσβιτς) ξεκινάω με την ίδια μαρτυρία που έρχεται από τον Πρίμο Λέβι. Tο φθινόπωρο του 1943 μοιράστηκαν από τις ναζιστικές αρχές κατοχής στον γερμανόφωνο πληθυσμό γύρω από το Άουσβιτς σαράντα χιλιάδες ζευγάρια παιδικά παπούτσια. (Τα παιδικά παπούτσια ήταν έτσι κι αλλιώς δυσεύρετο είδος...
1963-1973: Ο Ηλίας Βενέζης, σε πλήρη ακμή, αναπτύσσει πλούσια δραστηριότητα, ακόμη και τα χρόνια της επώδυνης ασθένειάς του, ώς τις τελευταίες του στιγμές. Μέρος αυτής της δραστηριότητας αποτελούν τα 106 «εφήμερα» κείμενα του τόμου. Ό,τι κυρίως τον ενδιαφέρει και τον συγκινεί είναι το «παρελθόν». Η προσφυγή (ή η καταφυγή) σε αυτό είναι και κοινή ανθρώπινη ανάγκη και, συγχρόνως, προϋπόθεση...
1963-1973: Ο Ηλίας Βενέζης, σε πλήρη ακμή, αναπτύσσει πλούσια δραστηριότητα, ακόμη και τα χρόνια της επώδυνης ασθένειάς του, ώς τις τελευταίες του στιγμές. Μέρος αυτής της δραστηριότητας αποτελούν τα 106 «εφήμερα» κείμενα του τόμου. Ό,τι κυρίως τον ενδιαφέρει και τον συγκινεί είναι το «παρελθόν». Η προσφυγή (ή η καταφυγή) σε αυτό είναι και κοινή ανθρώπινη ανάγκη και, συγχρόνως, προϋπόθεση...
Το βιβλίο αυτό του Κωνσταντινουπολίτη Νίκου Μιχαηλίδη έρχεται ως συνέχεια του πρώτου του βιβλίου Τα ελληνοτουρκικά και οι Κωνσταντινουπολίτες εθελοντές στον Β/ Παγκόσμιο Πόλεμο, 1939-1944 και φέρνει στο φως ένα άγνωστο μέχρι πρότινος ιστορικό γεγονός, της βύθισης, κοντά στο Κάβο Ντόρο, του πετρελαιοκίνητου και?κιού Ευαγγελίστρια, που μετέφερε 78 εθελοντές Έλληνες Κωνσταντινουπολίτες από τον...
Το βιβλίο αυτό του Κωνσταντινουπολίτη Νίκου Μιχαηλίδη έρχεται ως συνέχεια του πρώτου του βιβλίου Τα ελληνοτουρκικά και οι Κωνσταντινουπολίτες εθελοντές στον Β/ Παγκόσμιο Πόλεμο, 1939-1944 και φέρνει στο φως ένα άγνωστο μέχρι πρότινος ιστορικό γεγονός, της βύθισης, κοντά στο Κάβο Ντόρο, του πετρελαιοκίνητου και?κιού Ευαγγελίστρια, που μετέφερε 78 εθελοντές Έλληνες Κωνσταντινουπολίτες από τον...
Τον 18ο αιώνα, οι γενικότερες ιστορικές συγκυρίες στον ευρωπαϊκό χώρο ευνόησαν την οικονομική άνθηση του ελληνισμού, η οποία συμπορεύτηκε με ανάλογη πνευματική ανθοφορία. Ιδίως από τα μέσα του αιώνα, και έως την έκρηξη της Ελληνικής Επανάστασης, περίοδος που είναι γνωστή ως Νεοελληνικός Διαφωτισμός, συγκροτήθηκαν στον ευρύτερο ελληνικό χώρο αξιόλογες ατομικές και συλλογικές βιβλιοθήκες. Λόγιοι,...
Τον 18ο αιώνα, οι γενικότερες ιστορικές συγκυρίες στον ευρωπαϊκό χώρο ευνόησαν την οικονομική άνθηση του ελληνισμού, η οποία συμπορεύτηκε με ανάλογη πνευματική ανθοφορία. Ιδίως από τα μέσα του αιώνα, και έως την έκρηξη της Ελληνικής Επανάστασης, περίοδος που είναι γνωστή ως Νεοελληνικός Διαφωτισμός, συγκροτήθηκαν στον ευρύτερο ελληνικό χώρο αξιόλογες ατομικές και συλλογικές βιβλιοθήκες. Λόγιοι,...
«Πράγα, ένα ποίημα που χάνεται», κείμενο που πρωτοδημοσιεύτηκε στο περιοδικό Le debat το 1980, πέντε χρόνια μετά τον εκπατρισμό του Κούντερα και την εγκατάστασή του στη Γαλλία. Ένα κείμενο υπεράσπιση της κουλτούρας του «μικρού έθνους» μέσα στην οποία διαμορφώθηκε ο συγγραφέας και η οποία εξέθρεψε την ιδιαιτερότητα του έργου του.
Στο κείμενο αυτό συναντούμε, μαζί με την ίδια αγωνιώδη νοσταλγία...
«Πράγα, ένα ποίημα που χάνεται», κείμενο που πρωτοδημοσιεύτηκε στο περιοδικό Le debat το 1980, πέντε χρόνια μετά τον εκπατρισμό του Κούντερα και την εγκατάστασή του στη Γαλλία. Ένα κείμενο υπεράσπιση της κουλτούρας του «μικρού έθνους» μέσα στην οποία διαμορφώθηκε ο συγγραφέας και η οποία εξέθρεψε την ιδιαιτερότητα του έργου του.
Στο κείμενο αυτό συναντούμε, μαζί με την ίδια αγωνιώδη νοσταλγία...
Σε λιγάκι τον άκουσε απ’ έξω να αποφαίνεται ξεφυσώντας ηχηρά ότι ψοφίμι δεν υπάρχει πουθενά. Τινάχτηκε ξανά από τον καναπέ της η Παρή, ζώστηκε τη ρόμπα της σφιχτά και ανέβασε το στόρι του παράθυρου για να τον δει. Άνοιξε και το τζάμι. Πράγματι, τον είδε σκυφτό μπρος στη μεγάλη στοίβα των καυσόξυλων, να καμώνεται πως οσφραίνεται τον αέρα και πως κάτι κοιτάζει ανάμεσα στα κενά που αφήνανε τα...
Σε λιγάκι τον άκουσε απ’ έξω να αποφαίνεται ξεφυσώντας ηχηρά ότι ψοφίμι δεν υπάρχει πουθενά. Τινάχτηκε ξανά από τον καναπέ της η Παρή, ζώστηκε τη ρόμπα της σφιχτά και ανέβασε το στόρι του παράθυρου για να τον δει. Άνοιξε και το τζάμι. Πράγματι, τον είδε σκυφτό μπρος στη μεγάλη στοίβα των καυσόξυλων, να καμώνεται πως οσφραίνεται τον αέρα και πως κάτι κοιτάζει ανάμεσα στα κενά που αφήνανε τα...
Το ανά χείρας βιβλίο αποσκοπεί στη διερεύνηση της γυναικείας χειραφέτησης σε μια κομβική περίοδο της ιστορίας του σύγχρονου κόσμου. Πρόκειται για το γύρισμα ανάμεσα στον 19ο και στον 20ό αιώνα, όταν οι νέες συνθήκες ζωής επαναπροσδιορίζουν τη θέση των γυναικών στον νέο κόσμο, που προοδευτικά παγιώνεται, και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη χειραφέτησή τους.
Η έρευνα επικεντρώνεται στις...
Το ανά χείρας βιβλίο αποσκοπεί στη διερεύνηση της γυναικείας χειραφέτησης σε μια κομβική περίοδο της ιστορίας του σύγχρονου κόσμου. Πρόκειται για το γύρισμα ανάμεσα στον 19ο και στον 20ό αιώνα, όταν οι νέες συνθήκες ζωής επαναπροσδιορίζουν τη θέση των γυναικών στον νέο κόσμο, που προοδευτικά παγιώνεται, και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη χειραφέτησή τους.
Η έρευνα επικεντρώνεται στις...