Δεκαπέντε μόλις χιλιόμετρα από το κέντρο της πόλης των Χανίων, κατάντικρυ στην οχυρωμένη νησίδα που φράσσει την είσοδο στο λιμάνι της Σούδας, δεσπόζει το οθωμανικό φρούριο Ιτζεδίν. Η χρήση του πρώτα ως στρατιωτικού οχυρού και έπειτα ως φυλακής συνάμα με τις προσπάθειες για την προστασία και την ανάδειξή του ως τόπου ιστορικής μνήμης είναι το θέμα αυτής της ιστορικής Εργασίας.
Μέχρι την πτώση...
Δεκαπέντε μόλις χιλιόμετρα από το κέντρο της πόλης των Χανίων, κατάντικρυ στην οχυρωμένη νησίδα που φράσσει την είσοδο στο λιμάνι της Σούδας, δεσπόζει το οθωμανικό φρούριο Ιτζεδίν. Η χρήση του πρώτα ως στρατιωτικού οχυρού και έπειτα ως φυλακής συνάμα με τις προσπάθειες για την προστασία και την ανάδειξή του ως τόπου ιστορικής μνήμης είναι το θέμα αυτής της ιστορικής Εργασίας.
Μέχρι την πτώση...
Το "Έπος του Γκιλγκαμές" είναι το αρχαϊκότερο έπος του κόσμου, το παλαιότερο μνημείο της παγκόσμιας λογοτεχνίας, μέσα στο οποίο ο αναγνώστης θα βρει -πέρα από την αισθητική απόλαυση ενός λαμπρού δείγματος της τέχνης του λόγου- άκρως ενδιαφέρουσες πληροφορίες και πολιτιστικά στοιχεία για τους πανάρχαιους λαούς της Μεσοποταμίας, καθώς και λογοτεχνικά μοτίβα που συναντώνται στον Όμηρο, στη Βίβλο...
Το "Έπος του Γκιλγκαμές" είναι το αρχαϊκότερο έπος του κόσμου, το παλαιότερο μνημείο της παγκόσμιας λογοτεχνίας, μέσα στο οποίο ο αναγνώστης θα βρει -πέρα από την αισθητική απόλαυση ενός λαμπρού δείγματος της τέχνης του λόγου- άκρως ενδιαφέρουσες πληροφορίες και πολιτιστικά στοιχεία για τους πανάρχαιους λαούς της Μεσοποταμίας, καθώς και λογοτεχνικά μοτίβα που συναντώνται στον Όμηρο, στη Βίβλο...
Στο παρόν συλλογικό έργο ξεδιπλώνονται οι απαρχές, ο πλούτος και η δυναμική της ανθρώπινης επινοητικότητας. Πρόκειται για μία πορεία διαρκή, ένα ταξίδι στο χώρο και το χρόνο, πλούσια εικονογραφημένο, διάρκειας 2,5 εκατομμυρίων ετών. Η πορεία αυτή συνεχίζει έως το σήμερα καθιστώντας την Αρχαιολογία μία επιστήμη που συμβάλλει στην κατανόηση και του παρόντος. Ομάδα 24 διακεκριμένων ερευνητών και...
Στο παρόν συλλογικό έργο ξεδιπλώνονται οι απαρχές, ο πλούτος και η δυναμική της ανθρώπινης επινοητικότητας. Πρόκειται για μία πορεία διαρκή, ένα ταξίδι στο χώρο και το χρόνο, πλούσια εικονογραφημένο, διάρκειας 2,5 εκατομμυρίων ετών. Η πορεία αυτή συνεχίζει έως το σήμερα καθιστώντας την Αρχαιολογία μία επιστήμη που συμβάλλει στην κατανόηση και του παρόντος. Ομάδα 24 διακεκριμένων ερευνητών και...
Από τα προεπαναστατικά χρόνια ένα κύμα ρομαντικού κλασικισμού τροφοδότησε τη σκέψη της ελληνικής και φιλελληνικής διανόησης για απελευθέρωση και συγκρότηση ενός ελληνικού εθνικού κράτους κέντρου και τροφού του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Κύριο μέσο επίτευξης του σκοπού η χρήση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Εξαρχής εκδηλώθηκε και η τάση αντικατάστασης κυρίως ξενικών τοπωνυμίων με αρχαία ελληνικά. Το...
Από τα προεπαναστατικά χρόνια ένα κύμα ρομαντικού κλασικισμού τροφοδότησε τη σκέψη της ελληνικής και φιλελληνικής διανόησης για απελευθέρωση και συγκρότηση ενός ελληνικού εθνικού κράτους κέντρου και τροφού του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Κύριο μέσο επίτευξης του σκοπού η χρήση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. Εξαρχής εκδηλώθηκε και η τάση αντικατάστασης κυρίως ξενικών τοπωνυμίων με αρχαία ελληνικά. Το...
Κριτική και αισθητική στον πρώιμο γερμανικό ρομαντισμό Lyceum-Fragmente, Athenaeum-Fragmente, Ideen Ο στοχαστής χρειάζεται ακριβώς το ίδιο φως με εκείνο του ζωγράφου. Πρέπει να είναι λαμπερό, να μην πέφτει κατά πρόσωπο, να μην ανακλάται τυφλώνοντας και, όποτε είναι δυνατόν, να φέγγει από τα πάνω προς τα κάτω. * Ένα θραύσμα, όπως και ένα έργο μικροτεχνίας, πρέπει να...
Κριτική και αισθητική στον πρώιμο γερμανικό ρομαντισμό Lyceum-Fragmente, Athenaeum-Fragmente, Ideen Ο στοχαστής χρειάζεται ακριβώς το ίδιο φως με εκείνο του ζωγράφου. Πρέπει να είναι λαμπερό, να μην πέφτει κατά πρόσωπο, να μην ανακλάται τυφλώνοντας και, όποτε είναι δυνατόν, να φέγγει από τα πάνω προς τα κάτω. * Ένα θραύσμα, όπως και ένα έργο μικροτεχνίας, πρέπει να...
"Επέλεξα αυτές τις τρεις τραγωδίες του µαγικού Ευριπίδη, ενώ ονειρεύοµαι και τις άλλες, γιατί έχουν ένα κοινό «µοτίβο», ένα σηµαντικότατο για τη σύνθεση του µύθου «εύρηµα»: Το συντετριµµένο νεανικό σώµα. Στη Μήδεια είναι τα σφαγµένα παιδιά. Στον Ιππόλυτο ο ίδιος ο τσακισµένος από το άρµα του νεαρός ήρωας. Στις Τρωάδες ο ριγµένος από τα τείχη µικρός Αστυάνακτας. Στη Μήδεια...
"Επέλεξα αυτές τις τρεις τραγωδίες του µαγικού Ευριπίδη, ενώ ονειρεύοµαι και τις άλλες, γιατί έχουν ένα κοινό «µοτίβο», ένα σηµαντικότατο για τη σύνθεση του µύθου «εύρηµα»: Το συντετριµµένο νεανικό σώµα. Στη Μήδεια είναι τα σφαγµένα παιδιά. Στον Ιππόλυτο ο ίδιος ο τσακισµένος από το άρµα του νεαρός ήρωας. Στις Τρωάδες ο ριγµένος από τα τείχη µικρός Αστυάνακτας. Στη Μήδεια...
Ο Μίκαλσον, μέσα από μια πλούσια εικονογράφηση και παράθεση χωρίων από ιστορικές και λογοτεχνικές πηγές, από νόμους, επιτάφιους και επιγραφές, προτείνει μια ακτινογραφία του πολυθεϊσμού των αρχαίων Ελλήνων. Η μελέτη της ελληνικής θρησκείας είναι εντυπωσιακά σύνθετη και περιλαμβάνει εκατοντάδες θεότητες με πολλές και διαφορετικές μορφές, οι οποίες λατρεύονταν για περισσότερες από δύο χιλιετίες...
Ο Μίκαλσον, μέσα από μια πλούσια εικονογράφηση και παράθεση χωρίων από ιστορικές και λογοτεχνικές πηγές, από νόμους, επιτάφιους και επιγραφές, προτείνει μια ακτινογραφία του πολυθεϊσμού των αρχαίων Ελλήνων. Η μελέτη της ελληνικής θρησκείας είναι εντυπωσιακά σύνθετη και περιλαμβάνει εκατοντάδες θεότητες με πολλές και διαφορετικές μορφές, οι οποίες λατρεύονταν για περισσότερες από δύο χιλιετίες...
Μέσα σε διάστημα όχι μεγαλύτερο από όσο διαρκεί ο ενήλικος βίος ενός ανθρώπου, η σπαρτιατική πόλις περιέπεσε από την αδιαφιλονίκητη ηγετική της θέση στην Ελλάδα στη θέση ενός κομπάρσου της τοπικής σκηνής εξαιτίας ενός και μόνου γεγονότος - της αποσβολωτικής ήττας της Σπάρτης από τους Θηβαίους στη μάχη των Λεύκτρων της Κεντρικής Ελλάδας το 371 π.κ.ε. Αποστερημένοι από το μεγαλύτερο μέρος της πιο...
Μέσα σε διάστημα όχι μεγαλύτερο από όσο διαρκεί ο ενήλικος βίος ενός ανθρώπου, η σπαρτιατική πόλις περιέπεσε από την αδιαφιλονίκητη ηγετική της θέση στην Ελλάδα στη θέση ενός κομπάρσου της τοπικής σκηνής εξαιτίας ενός και μόνου γεγονότος - της αποσβολωτικής ήττας της Σπάρτης από τους Θηβαίους στη μάχη των Λεύκτρων της Κεντρικής Ελλάδας το 371 π.κ.ε. Αποστερημένοι από το μεγαλύτερο μέρος της πιο...
Το βιβλίο αυτό αναφέρεται στην ακμή του κράτους της Μακεδονίας επί βασιλείας Φιλίππου Β΄ και στην κυριαρχία της στον ελλαδικό χώρο, εξιστορεί την εκπληκτική εκστρατεία και τις μάχες του Μεγάλου Αλεξάνδρου, που έφτασε έως τα βάθη της Ασίας και συντέλεσε στη διάδοση του ελληνικού πολιτισμού στην Ανατολή, και σκιαγραφεί τους ελληνιστικούς χρόνους με τη διάσπαση του κράτους του Μεγάλου...
Το βιβλίο αυτό αναφέρεται στην ακμή του κράτους της Μακεδονίας επί βασιλείας Φιλίππου Β΄ και στην κυριαρχία της στον ελλαδικό χώρο, εξιστορεί την εκπληκτική εκστρατεία και τις μάχες του Μεγάλου Αλεξάνδρου, που έφτασε έως τα βάθη της Ασίας και συντέλεσε στη διάδοση του ελληνικού πολιτισμού στην Ανατολή, και σκιαγραφεί τους ελληνιστικούς χρόνους με τη διάσπαση του κράτους του Μεγάλου...
Literacy and Democracy in Fifth-Century Athens Ποιος συνέτασσε τα διοικητικά έγγραφα στην Αθήνα; Ήταν η εγγραμματοσύνη διαδεδομένη στην αρχαία Αττική; Ο απλός λαός μπορούσε να γράψει, να διαβάσει και να καταλάβει τις επιγραφές που ήταν χαραγμένες σε λίθο ή σε θραύσματα κεραμικής; Η Άννα Μίσιου αναλύει σε βάθος ερωτήματα ζωτικής σημασίας για την κατανόηση της ποιότητας της...
Literacy and Democracy in Fifth-Century Athens Ποιος συνέτασσε τα διοικητικά έγγραφα στην Αθήνα; Ήταν η εγγραμματοσύνη διαδεδομένη στην αρχαία Αττική; Ο απλός λαός μπορούσε να γράψει, να διαβάσει και να καταλάβει τις επιγραφές που ήταν χαραγμένες σε λίθο ή σε θραύσματα κεραμικής; Η Άννα Μίσιου αναλύει σε βάθος ερωτήματα ζωτικής σημασίας για την κατανόηση της ποιότητας της...
Θήβα, πόλη του μύθου, πόλη της Ιστορίας. Στη σκιά της Αθήνας και της Σπάρτης, άλλοτε σύμμαχος, άλλοτε αντίπαλός τους, υπήρξε ένα από τα σημαντικότερα αστικά κέντρα του αρχαιοελληνικού κόσμου. Η ταραχώδης διαδρομή της μεταξύ ολιγαρχίας και δημοκρατίας, η επιλογή της αντιπαράθεσής της στον εκάστοτε ηγεμόνα του ελληνικού κόσμου, η σύντομη λάμψη της επικράτησής της επί των...
Θήβα, πόλη του μύθου, πόλη της Ιστορίας. Στη σκιά της Αθήνας και της Σπάρτης, άλλοτε σύμμαχος, άλλοτε αντίπαλός τους, υπήρξε ένα από τα σημαντικότερα αστικά κέντρα του αρχαιοελληνικού κόσμου. Η ταραχώδης διαδρομή της μεταξύ ολιγαρχίας και δημοκρατίας, η επιλογή της αντιπαράθεσής της στον εκάστοτε ηγεμόνα του ελληνικού κόσμου, η σύντομη λάμψη της επικράτησής της επί των...
Ο τρίτος Μακεδονικός πόλεμος (171 π.Χ-168 π.Χ) ολοκληρώθηκε με την τελευταία αποφασιστική μάχη της Πύδνας, που διεξήχθη στις 22 Ιουνίου το 168 π.Χ. Ο Ύπατος Λεύκιος Αιμίλιος Παύλος (228 π.Χ-160 π.Χ), ο οποίος μετά τη νικηφόρα εκστρατεία του κατά του βασιλιά Περσέα (212 π.Χ-162 π.Χ) πήρε κατ εντολή της Συγκλήτου και το προσωνύμιο Μακεδονικός, εκστράτευσε το 171 π.Χ. με πλήθος στρατιωτών εναντίον...
Ο τρίτος Μακεδονικός πόλεμος (171 π.Χ-168 π.Χ) ολοκληρώθηκε με την τελευταία αποφασιστική μάχη της Πύδνας, που διεξήχθη στις 22 Ιουνίου το 168 π.Χ. Ο Ύπατος Λεύκιος Αιμίλιος Παύλος (228 π.Χ-160 π.Χ), ο οποίος μετά τη νικηφόρα εκστρατεία του κατά του βασιλιά Περσέα (212 π.Χ-162 π.Χ) πήρε κατ εντολή της Συγκλήτου και το προσωνύμιο Μακεδονικός, εκστράτευσε το 171 π.Χ. με πλήθος στρατιωτών εναντίον...
Το 65 μ.Χ. εξυφάνθηκε στη Ρώμη η μεγαλύτερη και απειλητικότερη συνωμοσία όλων των πρώιμων αυτοκρατορικών χρόνων, που σκόπευε στη δολοφονία του Νέρωνα. Ηγέτης της ήταν ο δημοφιλής Γάιος Πείσων, επιφανής αριστοκράτης, και δίπλα του ο ίδιος ο διοικητής των Πραιτοριανών Φαίνιος Ρούφος με ανώτερους αξιωματικούς του, ο παθιασμένος ποιητής Λουκανός, κατά κάποιους ο Σενέκας, ο...
Το 65 μ.Χ. εξυφάνθηκε στη Ρώμη η μεγαλύτερη και απειλητικότερη συνωμοσία όλων των πρώιμων αυτοκρατορικών χρόνων, που σκόπευε στη δολοφονία του Νέρωνα. Ηγέτης της ήταν ο δημοφιλής Γάιος Πείσων, επιφανής αριστοκράτης, και δίπλα του ο ίδιος ο διοικητής των Πραιτοριανών Φαίνιος Ρούφος με ανώτερους αξιωματικούς του, ο παθιασμένος ποιητής Λουκανός, κατά κάποιους ο Σενέκας, ο...