"Θέλησα να το πιστέψω, θέλησα να ονειρευτώ ότι το βασίλειο της λογοτεχνίας θα με υποδεχόταν όπως κάθε ορφανό που βρίσκει εκεί καταφύγιο, αλλά ακόμα και μέσω της τέχνης δεν μπορείς να βγεις νικητής από την αχρειότητα. Η λογοτεχνία δεν με έσωσε. Δεν έχω σωθεί..." Τα παιδικά χρόνια της Νεζ Σινό έχουν σφραγιστεί από τον εξακολουθητικό βιασμό που υφίστατο από τον πατριό της. Τον μηνύει το 2000,...
"Θέλησα να το πιστέψω, θέλησα να ονειρευτώ ότι το βασίλειο της λογοτεχνίας θα με υποδεχόταν όπως κάθε ορφανό που βρίσκει εκεί καταφύγιο, αλλά ακόμα και μέσω της τέχνης δεν μπορείς να βγεις νικητής από την αχρειότητα. Η λογοτεχνία δεν με έσωσε. Δεν έχω σωθεί..." Τα παιδικά χρόνια της Νεζ Σινό έχουν σφραγιστεί από τον εξακολουθητικό βιασμό που υφίστατο από τον πατριό της. Τον μηνύει το 2000,...
Το ανά χείρας βιβλίο αποσκοπεί στη διερεύνηση της γυναικείας χειραφέτησης σε μια κομβική περίοδο της ιστορίας του σύγχρονου κόσμου. Πρόκειται για το γύρισμα ανάμεσα στον 19ο και στον 20ό αιώνα, όταν οι νέες συνθήκες ζωής επαναπροσδιορίζουν τη θέση των γυναικών στον νέο κόσμο, που προοδευτικά παγιώνεται, και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη χειραφέτησή τους.
Η έρευνα επικεντρώνεται στις...
Το ανά χείρας βιβλίο αποσκοπεί στη διερεύνηση της γυναικείας χειραφέτησης σε μια κομβική περίοδο της ιστορίας του σύγχρονου κόσμου. Πρόκειται για το γύρισμα ανάμεσα στον 19ο και στον 20ό αιώνα, όταν οι νέες συνθήκες ζωής επαναπροσδιορίζουν τη θέση των γυναικών στον νέο κόσμο, που προοδευτικά παγιώνεται, και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη χειραφέτησή τους.
Η έρευνα επικεντρώνεται στις...
Σε λιγάκι τον άκουσε απ’ έξω να αποφαίνεται ξεφυσώντας ηχηρά ότι ψοφίμι δεν υπάρχει πουθενά. Τινάχτηκε ξανά από τον καναπέ της η Παρή, ζώστηκε τη ρόμπα της σφιχτά και ανέβασε το στόρι του παράθυρου για να τον δει. Άνοιξε και το τζάμι. Πράγματι, τον είδε σκυφτό μπρος στη μεγάλη στοίβα των καυσόξυλων, να καμώνεται πως οσφραίνεται τον αέρα και πως κάτι κοιτάζει ανάμεσα στα κενά που αφήνανε τα...
Σε λιγάκι τον άκουσε απ’ έξω να αποφαίνεται ξεφυσώντας ηχηρά ότι ψοφίμι δεν υπάρχει πουθενά. Τινάχτηκε ξανά από τον καναπέ της η Παρή, ζώστηκε τη ρόμπα της σφιχτά και ανέβασε το στόρι του παράθυρου για να τον δει. Άνοιξε και το τζάμι. Πράγματι, τον είδε σκυφτό μπρος στη μεγάλη στοίβα των καυσόξυλων, να καμώνεται πως οσφραίνεται τον αέρα και πως κάτι κοιτάζει ανάμεσα στα κενά που αφήνανε τα...
«Πράγα, ένα ποίημα που χάνεται», κείμενο που πρωτοδημοσιεύτηκε στο περιοδικό Le debat το 1980, πέντε χρόνια μετά τον εκπατρισμό του Κούντερα και την εγκατάστασή του στη Γαλλία. Ένα κείμενο υπεράσπιση της κουλτούρας του «μικρού έθνους» μέσα στην οποία διαμορφώθηκε ο συγγραφέας και η οποία εξέθρεψε την ιδιαιτερότητα του έργου του.
Στο κείμενο αυτό συναντούμε, μαζί με την ίδια αγωνιώδη νοσταλγία...
«Πράγα, ένα ποίημα που χάνεται», κείμενο που πρωτοδημοσιεύτηκε στο περιοδικό Le debat το 1980, πέντε χρόνια μετά τον εκπατρισμό του Κούντερα και την εγκατάστασή του στη Γαλλία. Ένα κείμενο υπεράσπιση της κουλτούρας του «μικρού έθνους» μέσα στην οποία διαμορφώθηκε ο συγγραφέας και η οποία εξέθρεψε την ιδιαιτερότητα του έργου του.
Στο κείμενο αυτό συναντούμε, μαζί με την ίδια αγωνιώδη νοσταλγία...
Τον 18ο αιώνα, οι γενικότερες ιστορικές συγκυρίες στον ευρωπαϊκό χώρο ευνόησαν την οικονομική άνθηση του ελληνισμού, η οποία συμπορεύτηκε με ανάλογη πνευματική ανθοφορία. Ιδίως από τα μέσα του αιώνα, και έως την έκρηξη της Ελληνικής Επανάστασης, περίοδος που είναι γνωστή ως Νεοελληνικός Διαφωτισμός, συγκροτήθηκαν στον ευρύτερο ελληνικό χώρο αξιόλογες ατομικές και συλλογικές βιβλιοθήκες. Λόγιοι,...
Τον 18ο αιώνα, οι γενικότερες ιστορικές συγκυρίες στον ευρωπαϊκό χώρο ευνόησαν την οικονομική άνθηση του ελληνισμού, η οποία συμπορεύτηκε με ανάλογη πνευματική ανθοφορία. Ιδίως από τα μέσα του αιώνα, και έως την έκρηξη της Ελληνικής Επανάστασης, περίοδος που είναι γνωστή ως Νεοελληνικός Διαφωτισμός, συγκροτήθηκαν στον ευρύτερο ελληνικό χώρο αξιόλογες ατομικές και συλλογικές βιβλιοθήκες. Λόγιοι,...
Το βιβλίο αυτό του Κωνσταντινουπολίτη Νίκου Μιχαηλίδη έρχεται ως συνέχεια του πρώτου του βιβλίου Τα ελληνοτουρκικά και οι Κωνσταντινουπολίτες εθελοντές στον Β/ Παγκόσμιο Πόλεμο, 1939-1944 και φέρνει στο φως ένα άγνωστο μέχρι πρότινος ιστορικό γεγονός, της βύθισης, κοντά στο Κάβο Ντόρο, του πετρελαιοκίνητου και?κιού Ευαγγελίστρια, που μετέφερε 78 εθελοντές Έλληνες Κωνσταντινουπολίτες από τον...
Το βιβλίο αυτό του Κωνσταντινουπολίτη Νίκου Μιχαηλίδη έρχεται ως συνέχεια του πρώτου του βιβλίου Τα ελληνοτουρκικά και οι Κωνσταντινουπολίτες εθελοντές στον Β/ Παγκόσμιο Πόλεμο, 1939-1944 και φέρνει στο φως ένα άγνωστο μέχρι πρότινος ιστορικό γεγονός, της βύθισης, κοντά στο Κάβο Ντόρο, του πετρελαιοκίνητου και?κιού Ευαγγελίστρια, που μετέφερε 78 εθελοντές Έλληνες Κωνσταντινουπολίτες από τον...
1963-1973: Ο Ηλίας Βενέζης, σε πλήρη ακμή, αναπτύσσει πλούσια δραστηριότητα, ακόμη και τα χρόνια της επώδυνης ασθένειάς του, ώς τις τελευταίες του στιγμές. Μέρος αυτής της δραστηριότητας αποτελούν τα 106 «εφήμερα» κείμενα του τόμου. Ό,τι κυρίως τον ενδιαφέρει και τον συγκινεί είναι το «παρελθόν». Η προσφυγή (ή η καταφυγή) σε αυτό είναι και κοινή ανθρώπινη ανάγκη και, συγχρόνως, προϋπόθεση...
1963-1973: Ο Ηλίας Βενέζης, σε πλήρη ακμή, αναπτύσσει πλούσια δραστηριότητα, ακόμη και τα χρόνια της επώδυνης ασθένειάς του, ώς τις τελευταίες του στιγμές. Μέρος αυτής της δραστηριότητας αποτελούν τα 106 «εφήμερα» κείμενα του τόμου. Ό,τι κυρίως τον ενδιαφέρει και τον συγκινεί είναι το «παρελθόν». Η προσφυγή (ή η καταφυγή) σε αυτό είναι και κοινή ανθρώπινη ανάγκη και, συγχρόνως, προϋπόθεση...
Κάθε φορά που αρχίζω να μιλάω για το Άουσβιτς (σωστότερα: για το Ολοκαύτωμα που συντομογραφούμε με τη λέξη Άουσβιτς) ξεκινάω με την ίδια μαρτυρία που έρχεται από τον Πρίμο Λέβι. Tο φθινόπωρο του 1943 μοιράστηκαν από τις ναζιστικές αρχές κατοχής στον γερμανόφωνο πληθυσμό γύρω από το Άουσβιτς σαράντα χιλιάδες ζευγάρια παιδικά παπούτσια. (Τα παιδικά παπούτσια ήταν έτσι κι αλλιώς δυσεύρετο είδος...
Κάθε φορά που αρχίζω να μιλάω για το Άουσβιτς (σωστότερα: για το Ολοκαύτωμα που συντομογραφούμε με τη λέξη Άουσβιτς) ξεκινάω με την ίδια μαρτυρία που έρχεται από τον Πρίμο Λέβι. Tο φθινόπωρο του 1943 μοιράστηκαν από τις ναζιστικές αρχές κατοχής στον γερμανόφωνο πληθυσμό γύρω από το Άουσβιτς σαράντα χιλιάδες ζευγάρια παιδικά παπούτσια. (Τα παιδικά παπούτσια ήταν έτσι κι αλλιώς δυσεύρετο είδος...
Ένας κρότος δυνατός κι ένα τρίξιμο μεταλλικό σαρώνουν τον χώρο. Η γυναίκα στρέφει το βλέμμα της προς τα πίσω, στο βάθος του καταστήματος, και βλέπει μέρος της οροφής να υποχωρεί, κομμάτια ολόκληρα γυψοσανίδας να διαλύονται μπροστά στα μάτια της. Μονάχα το κομμάτι που πέφτει από το ταβάνι και καρφώνεται στο κεφάλι της δεν βλέπει ποτέ. Ουρλιαχτά. Σκοτάδι.Τον χειμώνα του 2013 κατέρρευσε η στέγη...
Ένας κρότος δυνατός κι ένα τρίξιμο μεταλλικό σαρώνουν τον χώρο. Η γυναίκα στρέφει το βλέμμα της προς τα πίσω, στο βάθος του καταστήματος, και βλέπει μέρος της οροφής να υποχωρεί, κομμάτια ολόκληρα γυψοσανίδας να διαλύονται μπροστά στα μάτια της. Μονάχα το κομμάτι που πέφτει από το ταβάνι και καρφώνεται στο κεφάλι της δεν βλέπει ποτέ. Ουρλιαχτά. Σκοτάδι.Τον χειμώνα του 2013 κατέρρευσε η στέγη...
Την ώρα που η βόμβα σκάει, εκείνη ψωνίζει κλωστές από το κατάστημα του Ρουμπέν Αμάτο. Το καναρίνι της γριάς Φελισίνα Γκαλάντε τσιρίζει. Η Στέλλα Πιχά κουβαλάει κλαδιά. Στο μαγειρειό του Μποχόρ Χασόν τσιγαρίζουν κρεμμύδια. Ο Μάρκο Νότρικα βγαίνει από το σπίτι του Σολ Μενάσε. Ο Μποάζ Ανχέλ πίνει καφέ από ρεβίθια στου Σάγια Λεόν. Ο Χαΐμ Πελοσόφ σερβίρει λούπινα σ’ ένα πιατάκι. Η Βιόλα Ταρίκα...
Την ώρα που η βόμβα σκάει, εκείνη ψωνίζει κλωστές από το κατάστημα του Ρουμπέν Αμάτο. Το καναρίνι της γριάς Φελισίνα Γκαλάντε τσιρίζει. Η Στέλλα Πιχά κουβαλάει κλαδιά. Στο μαγειρειό του Μποχόρ Χασόν τσιγαρίζουν κρεμμύδια. Ο Μάρκο Νότρικα βγαίνει από το σπίτι του Σολ Μενάσε. Ο Μποάζ Ανχέλ πίνει καφέ από ρεβίθια στου Σάγια Λεόν. Ο Χαΐμ Πελοσόφ σερβίρει λούπινα σ’ ένα πιατάκι. Η Βιόλα Ταρίκα...
Η Κυμύλη είναι ένα νησί του κεντρικού (λίγο πιο δεξιά, λίγο πιο αριστερά από το κέντρο - τι σημασία έχει;) Αιγαίου Πελάγους. Ένα θαυμάσιο μικρό νησί. Ένας ελκυστικός προορισμός. Η Κυμύλη είναι το όνομα μιας έκκεντρης, τρομακτικής εξαίρεσης. Πρόκειται, θα εξηγήσω στην ομιλία μου, για το μόνο νησί του κεντρικού Αιγαίου Πελάγους στο οποίο φύεται, μέσα στη γενική ξεραΐλα του τοπίου, ένα βρεχόμενο...
Η Κυμύλη είναι ένα νησί του κεντρικού (λίγο πιο δεξιά, λίγο πιο αριστερά από το κέντρο - τι σημασία έχει;) Αιγαίου Πελάγους. Ένα θαυμάσιο μικρό νησί. Ένας ελκυστικός προορισμός. Η Κυμύλη είναι το όνομα μιας έκκεντρης, τρομακτικής εξαίρεσης. Πρόκειται, θα εξηγήσω στην ομιλία μου, για το μόνο νησί του κεντρικού Αιγαίου Πελάγους στο οποίο φύεται, μέσα στη γενική ξεραΐλα του τοπίου, ένα βρεχόμενο...
Η ανά χείρας μονογραφία αποτελεί μια λεπτομερή και κριτική ιστορική ανάλυση της υιοθέτησης, διάδοσης και εξέλιξης του ελληνικού εθνικισμού στην Κωνσταντινούπολη και του ρόλου που διαδραμάτισε η εθνοκεντρική ηγετική ελίτ της ελληνορθόδοξης κοινότητας στη συγκεκριμένη διαδικασία κατά την τελευταία φάση της διάλυσης της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και τα πρώτα χρόνια της νεοϊδρυθείσας Δημοκρατίας της...
Η ανά χείρας μονογραφία αποτελεί μια λεπτομερή και κριτική ιστορική ανάλυση της υιοθέτησης, διάδοσης και εξέλιξης του ελληνικού εθνικισμού στην Κωνσταντινούπολη και του ρόλου που διαδραμάτισε η εθνοκεντρική ηγετική ελίτ της ελληνορθόδοξης κοινότητας στη συγκεκριμένη διαδικασία κατά την τελευταία φάση της διάλυσης της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και τα πρώτα χρόνια της νεοϊδρυθείσας Δημοκρατίας της...
"Του είπα φοβάμαι ότι ο κόσμος τελειώνει. Μου είπε ότι καταλαβαίνει, όμως πρέπει να θυμάμαι ότι ο κόσμος δεν τελειώνει και να διαβάζω λιγότερες ειδήσεις και να φροντίζω τον εαυτό μου με αρκετό ύπνο, καλή διατροφή και γυμναστική. Του είπα δεν είναι ο ύπνος και η διατροφή το θέμα μου, θέλω να ηρεμήσω, δεν θέλω να φοβάμαι τόσο, δεν θέλω να φρικάρω τόσο, θέλω το μυαλό μου να σταματήσει να κάνει...
"Του είπα φοβάμαι ότι ο κόσμος τελειώνει. Μου είπε ότι καταλαβαίνει, όμως πρέπει να θυμάμαι ότι ο κόσμος δεν τελειώνει και να διαβάζω λιγότερες ειδήσεις και να φροντίζω τον εαυτό μου με αρκετό ύπνο, καλή διατροφή και γυμναστική. Του είπα δεν είναι ο ύπνος και η διατροφή το θέμα μου, θέλω να ηρεμήσω, δεν θέλω να φοβάμαι τόσο, δεν θέλω να φρικάρω τόσο, θέλω το μυαλό μου να σταματήσει να κάνει...
Πριν το Ταξίδι στην Άκρη της Νύχτας, πριν το ταξίδι στο τέρμα του κόσμου που ήταν ο Μεγάλος Πόλεμος και η Μεγάλη Σφαγή, ο στρατιώτης Φερντινάν Μπαρνταμού είναι μόνον ο Φερντινάν: ένα παιδί που μεγαλώνει στην άκρη της ζωής, στο χείλος της αβύσσου. Ένα παιδί που το ταΐζουν ο απόλυτος φόβος, η αχαλίνωτη απόγνωση και υποκρισία. Ένα παιδί που μεγαλώνει στους ρυθμούς της μαύρης κωμωδίας, της...
Πριν το Ταξίδι στην Άκρη της Νύχτας, πριν το ταξίδι στο τέρμα του κόσμου που ήταν ο Μεγάλος Πόλεμος και η Μεγάλη Σφαγή, ο στρατιώτης Φερντινάν Μπαρνταμού είναι μόνον ο Φερντινάν: ένα παιδί που μεγαλώνει στην άκρη της ζωής, στο χείλος της αβύσσου. Ένα παιδί που το ταΐζουν ο απόλυτος φόβος, η αχαλίνωτη απόγνωση και υποκρισία. Ένα παιδί που μεγαλώνει στους ρυθμούς της μαύρης κωμωδίας, της...